Ako sa dá vyriešiť štátne IT? Záverečné odporúčania

Ako sa dá vyriešiť štátne IT? Záverečné odporúčania


V marci minulého roka som napísal blogpost, ako si môžete strčiť vopred vyhraté tendre. Šlo o prípad korupcie, ktorú sme nahlásili. Spustil som tým lavínu ktorú som nečakal ani v najdivokejšom sne. Aj vďaka tomu ma začali kontaktovať ľudia, ktorým došla trpezlivosť. Začalo sa rozmýšlať, čo sa s tým dá robiť. Po jednom z takýchto stretnutí vznikol druhý naivný blogpost o tom, ako sa dá vyriešiť štátne IT. Teraz po roku od prvého šteku, vzniklo združenie slovensko.digital. A to prišlo nato, ako to dá vyriešiť definitívne.

Začalo sa brainstormovať a tvrdo makať.

Rozbehla sa komunita ktorá spravila volby.digital. Tento projekt priniesol 3 násobný počet žiadosti o voľby so zahraničia a 2 násobný počet vydaných voličských preukazov. Ukázal tak na maličkom modeli, ako by sa to malo robiť a akú silu maju technológie a zjednodušovanie procesov.

Komunita sa stretávala. S úradníkmi, politikmi, IT firmami a s watchdogmi.

Otvorila niekoľko káuz, začala poukazovať na stále tie isté chyby v obstarávaní a korupciu v IT. Medzi firmami a úradníkmi sa začalo šuškať, ktorý projekt bude ďalší na odstrel. Začalo sa odpočúvať.

Ale slovensko.digital chce byť predovšetkým konštruktívnym partnerom. A preto jej hlavný cieľ na začiatku bol spísať reálne problémy a ich reálne riešenia pre štátne IT. Spolu s ďalšími odborníkmi na jednotlivé témy dlhé hodiny pracovali.

A tu je výsledok: Tu je 15 konkrétnych problémov a riešení.

Nie je to až také zábavné čítanie, ale stále je to jednoznačné a konkrétne aby to pochopil každý. Dajte si to, aby ste mali prehľad.

Myslím, že viacero problémov a návrhov sa dá extrapolovať aj na iné odvetvia, ministerstvá a organizácie kde sú tiež problémy.

Takže zoznam vecí čo treba opraviť a plán ako nato existuje. Už len aby to ľudia vami volení chceli. My sa budeme snažiť čo najviac z týchto návrhov pre štátne IT implementovať. Boh nám pomáhaj.

Druhý cieľ, ktorý ma slovensko.digital vám napíšem po voľbach.

Pozrite tiež kampaň – Radikálne digitálne!