Tresko a Muban: Falzeben 2021

Cesta je cieľ. Hovoria si tí, čo prehrajú. Ja odteraz radšej používam výrok: „Keď sa zúčastňuješ rovnocenného súboja, niekde si spravil strategickú chybu.“

Falzeben je legendárny pretek dvoch vyprepínaných týpkov, ktorí si pred tromi rokmi povedali, že by bola sranda každý rok pretekať na 4.5 km kopci s 8% stúpaním. Lebo veď to je taký malý kopec, že aj keby sme netrénovali, môžeme si tam každý rok zapretekať. A tak vznikol Muban vs. Tresko.

Odmena bude, že na vrcholovej fotke bude víťaz vpredu a celý rok si môže robiť srandu z toho druhého.

Veľmi milý a zábavný koncept na podporu svojho zdravia. Špeciálne preto, že ja ako bývalý Ironman som si mohol stále robiť srandu, že tuto Treska, čo začal nedávno bikovať, rozbijem hocikedy. Jedine že by ho to začalo nejak moc baviť a docvakol sa na mňa. Ale tu mi dáte všetci za pravdu, kto by to do neho na prvý pohľad povedal.

Začal som sa báť, keď som s ním šiel po kampani na bike a ledva som fučal. Rozbitý a ťažší o 10 kg. Nevadí. Falzeben sa priblížil a ja som mal jednoduchú stratégiu.

On je síce lepši, má viac najazdené, ale ja si zoženiem trénera a budem jazdiť systematicky a v pohode ho dobehnem a v kopci rozbijem na maderu.

Akurat som trošku nedomyslel, že rovnaká myšlienka napadne aj jeho. Tak sme nakúpili wattmetre, zaplatili trainingpeaks a trénerov. Začali trošku zdravšie jesť a hlavne pripravili (a stále pripravovali) ženy a deti, že budeme každý deň chodiť dlho na BIBI (bicykel, Marietine tretie slovo).

Tak došlo k najvyhrotenejším 3 mesiacom, počas ktorých som trénoval na biku viac ako na Ironmana a Tresko rovnako. Tréning takmer každý deň. Za tie cca 3 mesiace som najazdil 3 988 km a 41 419m výškových, čo robilo času okolo 170 hodín.

Fitness išlo hore.

Váha pekne dole.

Áno, to všetko kvôli 20 minútam pretekov. Celkom som sa nad sebou zamyslel, keď sme o tých pretekoch hovorili kamošovi a on sa nás spýtal, že koľko ľudí štartuje, tak okolo 300, že? S Mišom sme sa na seba pozreli a zasmiali. Nie, to ideme len my dvaja. Tomáš to nevedel celý večer rozdýchať.

Preteky sa blížili a obaja sme sa tešili, že skončí táto fyzicko – psychologická vojna, v ktorej sme v kuse refreshovali Stravu, pozerali kto ako jazdil, koľko mal wattov a doťahovali sa v smskách a na stretkách. Verím tomu, že aj naši followeri si trošku oddýchli. Niektorí prehrali peniaze, lebo nevhodne stávkovali, iní sa zasa na live prenos tešili viac ako na Tour.

K pretekom na biku (špeciálne do kopca) mám taký love – hate vzťah. Preteky sú väčšinou rozhodnuté vopred. Keď raz má niekto výrazne lepší pomer wattov na kg, hlavou moc neprebijete. Plus takéto krátke, ale vysoko intenzívne zaťaženie má čaro meniť vnímanie času. Telo a hlava je tak zahltená hraničným výkonom, že cestujete v čase a 20 minút prejde tak rýchlo, že si to neuvedomujete. Bolesť počas pretekov túto vlastnosť nemá.

Nebudem to dlhšie naťahovať, predstava z tréningov, keď som sa videl, ako ho tám pár metrov pred cieľom prešprintujem, sa nenaplnila. Dokázal som sa ho držať 5 minút a potom sa už viac nedalo. Tresko bol zasa aj tento rok silnejší a znova celkom zásadne. Jediná útecha bola, že táto prehra nebola o pár metrov. Ani hlasov. Mišo (keďže vedel, že vyhrá) dal spraviť aj cenu pre víťaza. Čiernu kocku s vyrazenou líniou stúpania kopca a rovnakú, ale bielu pre druhého. (taký malý nechutný odkaz pre Norsemanov).

Keďže tu nemôžem opisovať, ako sa cíti víťaz Falzebenu 2021, zostáva mi len hľadať útechu v celom procese a rozdávať rozumy, prečo by ste niečo takéto mali absolvovať aj vy, aj keď prehráte.

Mám veľmi rád takéto pretekanie sa s kamošmi, lebo ma to motivuje k tréningom a efektívnosti, akú vo voľnom tréningu proste nedám. Falzeben a celá príprava naň ma nakopla znova do poriadnych výkonov a aj vďaka nemu som šiel na prvý triatlon po 3 rokoch a bola to malina. Senecký šprint za 1″09:14. Odporúčam každému, kto sa nevie poriadne rozhýbať, dať si nejakú takúto súťaž s kamošom. Ale nie takým, akého som si našiel ja. Najlepšie takým, ktorý je trošku horší ako vy. Nech si síce zatrénujete ale vyhráte :).

Rozdiel vo voľnom tréningu verzus v trénovaní efektívne s trénerom podľa tréningového plánu je brutálny. Veľmi ma bavilo cítiť ten progres na tele a vo výkone v reálnom čase. Jednak na dátach, ale aj na sebe samom. Ak môžete, nájdite si trénera a dajte si do toho systém. Mne to pomáhal robiť Adam Szabo a robilo sa mi s ním super. A vďaka aj chlapcom z Procycling, že mi vymieňali galusky a nastavovali prehadzovačky :).

Takéto preteky vám pomôžu buď objaviť nové vzťahy alebo zásadne posunúť aj tie terajšie. Vďaka tréningom som si pojazdil s kamošmi, ktorých som dlhé roky nevidel, bol som sám na párdňovom „sústredku“ v Rakúsku, ale spoznal som aj kopec nových ľudí. Zato s Mišom som sa videl oveľa menej.

Samozrejme netreba takéto veci hrotiť aby to rozbíjalo teplo domova, ale na to treba mať takú super ženu a babejo ako ja, ktoré vás budú podporovať, robiť raňajky (žena:) a nadšene nosiť ráno o 8:00 fľaše k bibi (Marieta).

No a aký je plán do ďalšieho roka na Falzeben 2022?

Musím buď Miša prehovoriť, aby šiel do politiky, alebo pridať nejaké plávanie a beh do toho kopca. Možno mu niečo zaujímavé uvariť. Neviem sa zatiaľ vynájsť. Poraďte vy.