Ako vytvoriť bestseller (nie len knižný)

Ako vytvoriť bestseller (nie len knižný)


Naschvál som nepoužil spojenie “ako napísať bestseller“. Pretože kto poctivo čítal knihu .Support vie, že úspech nie je zložený iba z kvalitného produktu (obsahu knihy), ale aj z marketingu. Na obe treba pamätať. Keďže sa kniha stala bestsellerom, pozdieľam vám svoj pohľad na to, ako sa to podarilo a ako sa to môže podariť aj vám. Odborníci hovoria, že nikdy nevieš povedať dopredu, čo bude bestseller. S tým súhlasím. Na druhú stranu existujú prístupy, ktoré tvoje šance na úspech zväčšia. Tu ich nájdete.

Všetky tu spomínane mudrovačky môžete aplikovať a využíť aj pri iných druhoch biznisu a projektov. Nie len pri knihe. Pravidlá tu platia rovnaké, len si namiesto knihy predstavte svoj vlastný biznis.

Čo je bestseller?
Najskôr krátky úvod o tom, čo je to bestseller v našich podmienkach. Na Slovensku neexistuje žiadna autorita, ktorá by to určovala.

Záleží  to od kategórie. Na Slovensku sa predávaju aj knihy v desiatkach tisíc (detektívky, alebo veci ako Vlastnou hlavou). Za bestseller v kategórii biznis-motivačné knihy sa dá považovať už niečo, s predajnosťou nad cca 2500 kusov. V zásade je zhoda, že keď predáte v krátkom čase viac ako 5000 kusov, môžete to tak označovať bez toho, aby sa vám ľudia smiali, že sa dorábate.

Knihy .Support sa iba za 3 mesiace do vianoc predalo viac ako 6000 kusov. (za 4 mesiace už – 7000) a predáva sa ďalej.

Úspech = produkt + marketing

1. PRODUKT: ako napísať dobrú knihu

Kvalitné ingrediencie
Vytvoriť dobrý produkt je ako spraviť dobré jedlo. Potrebujete ho variť z čo najkvalitnejších surovín a zároveň namiešať v správnom pomere. Potom chutí. Moja mantra pri všetkom je: rozbiť daný produkt na čo najmenšie časti a tie sa snažiť spraviť najkvalitnejšie ako sa dá.

Kniha sa skladá z 3 veľkých častí: text, dizajn, materiál, na ktorom je vytlačená (samotný text sa potom skladá z viacerých podčastí).

Skorý a neustály feedback
Pri miešaní ingrediencií už používam skúsenosť a hlavne feedback ľudí. Aj pri knihe, som napísal prvých 50% a poslal na feedback cca 10-tim kamošom. Tento feedback mi pomohol nájsť kvality a odstrániť zbytočnosti. Aj vďaka nemu som potom knihu dosť prepísal a zmenil jej štruktúru. Pred dokončením, keď bolo cca 90% napísaných, som ju poslal zasa ďalším 10 tim ľuďom. Ale aj počas celého písania som knihu dával čítať svojej žene, spolupracoval som na štruktúre a texte s ďalšími editormi a ľudmi, aby mi to pomohli ešte viac vylepšiť.

Nepísal som si knihu vo svojom vlastnom vákuu ale od začiatku som ju ukazoval ľuďom a žiadal spätnú väzbu, ktorú som aj počúval. A zároveň som spolupracoval s top ľuďmi.

Spojte sa s kvalitnými ľudmi. Kvalitným vydavateľstvom, grafikom, editormi, marketérmi … úspech nedosiahnete iba sám ale ľahšie sa dosahuje spolu.

Kvalitný text
1. Trénovanie: keďže písanie je skill, ktorý treba trénovať, najlepšia rada ako niečo dobre napísať je neustále písať. Čo najviac, stále. Aj na iné témy a iné formáty. Čiže každý deň písať a písať a písať. Toto sa nedá preskočiť a sám na sebe som cítil (aj stále cítim), že tohoto tréningu nemám dosť a moje písanie je kostrbaté.

2.  Vzdelávanie: text a písanie má zároveň aj pravidlá a štruktúru, na ktorú už stovkami rokov prišli oveľa múdrejší ľudia ako vy. Preto ak chcete dobre písať, musíte sa o písaní samotnom vzdelávať. Ja som popri písaní prečítal okrem iného hlavne tieto 4 knihy o písaní: On writing well, Writing down the bones, Writing tools, Plot and Structure

Tri základné poznatky: Príbeh je to, čo ľudí núti otáčať stránky. Snažte sa vždy vytvoriť zaujímavý príbeh, zápletku a súboj. Sínusoidy hore dole. Aj keď píšete non-fiction knihu. Zároveň píšte čo najkonkrétnejšie príklady a nie všeobecné rady. Menej je vždy viac.

3. Destilácia:  Jedna z najlepších rád ktorú som dostal bola: dobrý text je tak dobrý, koľkokrát ho prepišeš (vtedy som vedel, že som v prdeli :). Napriek tomu som na túto radu myslel a niektoré kapitoly som prepísal aj 5-krát.

Do knihy potrebujete vybrať iba to najlepšie. Pôvodný rozsah knihy a kapitoly, ktoré som napísal má viac ako 400 strán. V knihe je použitých okolo 200.

4. Spolupráca: s textom mi pomáhali skúsenejší novinári, editori a aj jazykový korektori. Nútili ma prepisovať strany a dávali mi návrhy a vylepšenia. Určite ich zapojte, keď chcete vytvoriť kvalitu.

Dizajn
Dizajn je neoddeliteľnou súčasťou produktu a dizajn predáva. Preto už v polke písania som našiel top grafika Doda, ktorý mi s dizajnom a konceptom knihy pomáhal a celý ho potom vytvoril. Podstatná vec bola, že mal skúsenosti s grafikou kníh a rozumel špecifikám. Natrápili sme sa trošku pritom, povymieňali viacero konceptov, iterovali až sme to víťazoslavne dorazili.

Dizajn knihy nebol iba o farbičkách a obrázkoch. Ale aj pocite z knihy. O texte samotnom. Aby bol dobrý font, aby sa kniha dobre čítala, aby tam bolo veľa priestoru nech aj takto vplýva a dotvára atmosféru čitateľovi a robí mu určitú náladu. Všetky tieto drobnosti vytváraju čitateľovi nejaký pocit.

K dizajnu patrí aj materiál z ktorého je produkt vytvorený. Knihu som sa rozhodol vytlačiť na čo najkvalitnejšom papieri, ktorý dovolí vyniknúť dizajnu, textu a hlavne vytvorí aj dobrý, podvedomý pocit čitateľovi. Samozrejmosťou pre dobrý pocit je potlač v obálke, na dosiahnutie 3D efektu. Rozmýšlali sme, či dávať prebal alebo nie. Nakoniec sme ho dali.

Unikátnosť – nedostatok vytvára hodnotu
Pre ľudí má najväčšiu hodnotu to, čoho je málo – unikátnosť. Preto som sa snažil aby bola kniha jedinečná svojim obsahom – príbehom, dizajnom, svojou štruktúrou (rozdelená na príbeh a mudrovačky) a zároveň aby tam mala aj niečo navyše a to multimediálny obsah a komunitu.

Celý tento mix vecí dopomohol k tomu, že ľudia knihu brutálne pozitívne hodnotia a to je základný predpoklad úspechu. Spokojnosť zákazníkov.

2. Marketing – ako dobre predávať knihu

Nad marketingom v našich končinách ľudia (špeciálne niektorí umelci, tvorcovia produktov) ohŕňajú nos. Veď dobrá vec sa bude predávať sama. Nie je to tak.

Tažko si to niekto kúpi, keď nevie, že to existuje.

Plán
Chcel som, aby niekto knihu aj prečítal, keď ju vydám a preto som si ešte pred písaním spravil marketingový plán. Pozostával zo všetkých dole vymenovaných vecí. Vydavateľstvo vám trošku s promom môže pomôcť, ale na Slovensku si to musíte celé odrobiť sami.

Cieľovka
Obrovská chyba pri marketingu je, keď sa snažíte predávať všetkým a zároveň nikomu. Kto je cieľovka vašej knihy? Pre mňa to boli mladí a začínajúci malí a strední podnikatelia a prípadne manažéri. Knihu som písal pre seba spred 10 tich rokov. Oslovoval som hlavne túto cieľovku, ale knihu som zároveň písal širšie, aby nebola iba a len o tom. Ale aby si ju schuti vedel prečitať hocikto a niečo mu dala. Čo sa podarilo. Ale základ marketingu bol, že dávala zmysel presne cieľovke na ktorú som mieril.

Načasovanie a veľkosť trhu
Situácia na trhu je pre marketing a predajnosť produktu zásadná. Vydanie knihy som cielil na vianočný trh. V predvianočnom období (posledný kvartál roka) sa predá viac kníh ako za celý zvyšok roka. V decembri ľudia kupujú všetky možné knihy. Na druhu stranu je v tom období aj najväčšia konkurencia. Ja som sa to rozhodol risknúť a oplatilo sa. Druhý skok, ale oveľa menší je pred letom – dovolenkami.

Taktiež som sa snažil načasovať spustenie knihy tak, aby sa náhodou nestalo, že ju oznámim rovno s nejakým horúcim kandidátom ako napríklad Harry Potterom.

Príprava pred vydaním knihy, sociálne siete a budovanie publika
Už spolu s písaním knihy som začal robiť marketing. Písal som blogy, postoval som na sociálnych sieťach a vyvíjal verejné aktivity. Ale preto, že keď ju budem neskôr promovať, je dobré mať už vybudované publikum. Veľmi ťažko sa robí marketing vtedy, keď ho už potrebujete robiť a nemáte predtým nič pripravené. Ako to obídete? No, že si ho začnete pripravovať a budovať vopred.

Najväčším mojim kanálom na predaj boli sociálne siete. Kde som robil knihe promo. Či už môj facebook, instagram, twitter. Hneď prvý status o knihe spravil to, že si ju kúpilo 200 ľudí. Aj desiaty status o mesiac neskôr stále predal aj 20 kníh, ktoré sa dali priamo vysledovať (čiže určite si ju kúpilo viac ľudí aj potom).

Neskôr, keď som už úplne vyčerpal možnosti svojich sociálnych sieti, som sa 2 týždne hral aj s platenými postami na facebooku, aby som zasiahol aj ľudí mimo mojej bubliny. Toto stálo cca 250 eur.

Predpredaj a webstránka
Mesiac pred vydaním som spustil webstránku truban.support ku knihe, kde mohli ľudia dať svoj email. Do predpredaja sa mi tam prihlásilo okolo 1500 ľudí. Keď si už knihu bolo možné kúpiť, posielal som im o tom emaily. Vďaka tejto stratégií som už v predpredaji predal 1400 kníh a ešte ju nikto ani nečítal :).

Potom som ich musel toľko aj podpisovať, čo trvalo cca 4 hodiny a môj podpis bol len čiara. Ale v rámci predpredaja som sľúbil, že tie knihy podpíšem.

Nastavenie ceny
Cena je súčasťou marketingového mixu. Ja som ju nastavoval tak, že som si spravil tabuľku s rôznymi cenami (od 10 do 19 eur), porovnával som si ziskovosť pri určitých predajoch. Zároveň som cenu konzultoval s vydavateľom a ďalšími odborníkmi z knižného trhu a pozeral som aj na cenu akú majú konkurenčné knihy. Môj prístup bol ten, že som nechcel vydať lacnú knihu a preto som nakoniec skončil na cene 13.95. Aj cena vytvára hodnotu a ukazuje zákazníkovi, čo si o produkte myslieť.

Krst
Produkty treba promovať aj vo fyzickom svete. Prvou a najlepšou príležitosťou je krst knihy. Na krst došlo okolo 150 kamošov a fanúšikov. Tam si ju tiež nejakí ľudia kúpia keď sú už donútení :)).

Tour po slovensku
Zároveň som si spravil aj tour po Slovensku v novembri, kde som mal cca 25 prednášok za mesiac. Iba na týchto prednáškach o podnikaní (niektoré boli aj špeciálne ku knihe) som mal okolo 2000 ľudí. Mnohí z nich o knihe nevedeli. Zároveň sa na takýchto prednáškach kniha super predáva alebo rozdáva.

Marketing v kníhkupectvách
Aby si niekto knihu kúpil, musí ju najskôr objaviť. Neskôr bolo súčasťou marketingu aj štandardné zaplatené promo v kníhkupectvách, aby bola kniha na plagátoch, aby bola vystavená pri pokladni, alebo pyramídy vo výkladoch atď. Tu mi pomohol vydavateľ vybrať najlepšie kníhkupectvá. Takéto promo stálo okolo 1000 eur. Väčšina kníh sa predala v kníhkupectvách.

Dostať sa do top rebríčka
Jedna z vecí, ktoré najviac pomôžu šíreniu knihy je, keď sa dostanete do top rebríčka predajnosti. Mne sa darilo byť najpredávanejšou knihou na Martinuse cca 2-3 týždne. Následne bola aj vďaka tomu vystavované aj vo fyzických rebríčkoch v kníhkupectvách a všímali si ju aj ďalší ľudia.

Média a recenzie
Samozrejme som napísal aj do médií a novinárom, že vydávam knihu a či by nechceli spraviť jej recenziu alebo rozhovor. Mal som potom v predvianočných mesiacoch rozhovory a články o knihe v Trende, DenníkuN, Hospodárskych novinách, kopec internetových portálov ako startitup atď. Knihu po dohode dokonca Forbes posielal ako darček svojim predplatiteľom na Vianoce.

Najhlavnejšie: – odporúčania – word of mouth
Ale najdôležitejší kanál predajnosti je znova kvalita produktu a to, že sa ľuďom páči. S nervozitou som čakal na to, aké budú na knihu odozvy, keď ľuďom príde z predpredaja. Lebo tam sa presne rozhodovalo, či to bude veľký úspech alebo nič moc.

Ľudia začali knihu brutálne chváliť. Fotiť sa s ňou (veď je pekná a dobrá), sharovať na facebooku, instagrame a twitteri a už som vedel, že je dobre. Že keď ľudia knihu dobre hodnotia, budú ju odporúčať aj ďalším a tým sa ešte viac rozšíri.

Ako funguje knižný biznismodel
Aby ste si zvážili, či má zmysel do knihy ísť, je dobre poznať biznis model knižného trhu.

Autor má z knihy väčšinou okolo 10%.

40-50 % ide distribúcii a kníhkupectvám (Ak si to teda budete predávať sami, ušetríte. Na druhú stranu nebudete v kamenných kníhkupectvách a pripravíte sa tak o množstvo nových čitateľov, ktorí by sa inak k vám nedostali.

30% – vydavateľ a tlač (tlač knihy stoji v zásade okolo 1,5 eur. záleží od papiera, množstva, zľavách). väčšinou je to niekde znova okolo 10% ceny knihy.

10% – DPH

Ja som sa s vydavateľstvom dohodol, že si tlač a riziko preveziem na seba ale potrebujem pomôcť s organizáciou a distribúciou,  editormi a aj know-how, tak sme si to v našom prípade vymenili. (čiže ja som tesne nad 20% z knihy)

Na to aby ste ako autor, čo si platí tlač, boli s nákladmi plus mínus okolo nuly, potrebujete predať niekde medzi 1000-2000 kusov (samozrejme záleží všetko od ceny knihy, grafiky, editorov, atď…)

Záver

Chcel som napísať dobrú knihu, ktorá sa bude zároveň predávať. Nie kvôli zisku. Na knihe som nechcel zarobiť, zároveň ako podnikateľ som nechcel na nej prerábať. Nakoniec sa mi na nej podarilo aj celkom slušne (v slovenskom knižnom kontexte) zarobiť. To sa mi ale podarilo práve vďaka tomu, že som sa na zisk nesústredil.

Sústredil som sa na vytvorenie, čo najkvalitnejšieho produktu a na to ako o ňom povedať čo najväčšiemu počtu ľudí. Aby som naplnil víziu knihy a prvé poznámky, ktoré som mal:

spravit najlepsiu moznu knihu pre male a stredne firmy na zaklade pribehu a skusenosti z websupportu. tak, aby sa do nej dali vlozit vsetky mozne vedomosti, ktore by citatelia vedeli vyuzivat vo svoj prospech.

A najradšej som práve z toho, že na základe recencií a hodnotení ľudí sa to podarilo.